ساده ترین شکل بانکداری الکترونیک که به مقصود نمایش اطلاعات  در مورد بانک ومحصولات ساده ترین شکل بانکداری الکترونیک  که به مقصود نمایش اطلاعات در مورد بانک و محصولات خدمات آن می باشد از طریق شبکه وب جهان گستر می باشد، امروزه تمام بانک های عمده و مؤسسات مالی دارای  صفحات وب می باشند . این صفحات امکان تعامل مشتریان وبانک را به مقصود تبادل اطلاعات فراهم می کنند، همچنین از وب به عنوان ابزاری برای رسیدگی به شکایات و دریافت پیشنهادات مشتریان و توسعه ارتباطات تعاملی و پیشبرد فروش و توسعه خدماتی مانند پست الکترونیک بهره گیری می گردد . وب سایت های خدمات مالی می توانند انواع مختلفی از وظایف را انجام دهند . به گونه کلی 4 سطح جداگانه برای ارایه اطلاعات هست:

1ـ در اساسی ترین و ابتدایی ترین سطح ، وب سایت فقط اطلاعاتی را در مورد مؤسسه مالی فراهم می ‌کند بدون اینکه هیچ تعاملی بین مؤسسه مالی و مشتری وجود داشته باشد . تنها راه ارتباط بانک ومشتری در  این سطح بهره گیری از پست الکترونیکی می باشد .

2ـ سطح بعدی به بانک یا موسسه مالی اجازه می دهد اطلاعاتی را از مشتری دریافت کند مانند نرم افزار کاربردی وام الکترونیکی .

3ـ سطح سوم به مشتری فرصت سهیم شدن در اطلاعاتی مانند جزئیات معاملات و دریافت صورت حساب را می دهد .

4ـ بالاترین سطح ارتباط به مشتری اجازه پردازش اطلاعات را می دهد ، برای مثال مشتری می تواند انتقال وجه بین حسابها انجام دهد و یا می تواند صورتحساب خود را پرداخت کند . ( 2004 ، Waie& Harrison ) .

 

ماشین های خود پرداز:

یکی از اولین رویکردهای بانکداری الکترونیک که مراحل اولیه توسعه این روش بانکداری پدیدار گردید، ماشین های خود پرداز خودکار بود، این دستگاه ها به عنوان اولین جرقه های توسعه بانکداری الکترونیک از اواخر دهه 1960 پابه عرصه ظهور گذاشتند . این ماشین ها بسیاری از خدمات بانکی را به صورت شبانه روزی انجام می دهد و مشتریانی با بهره گیری از یک شماره شناسایی شخصی مبادلات مالی خود را به انجام می رسانند، با بهره گیری از کارت و شماره شناسایی شخصی مشتریان می توانند به دریافت و پرداخت پول و انتقال وجه بین حساب ها بپردازند ویا اطلاعاتی را در مورد حساب خود به دست بیاورند و درخواست دست چک و صورتحساب کنند مبادلات انجام شده به صورت الکترونیکی و بلافاصله ثبت می گردد ( SHAOiliao,1999 ) ماشین های خود پرداز در بدو حضورشان (1970) موفقیت های چشمگیری را در ارائه خدمات مالی کسب کردند اصولا این گونه ماشین ها خدمات متنوعی از قبیل برداشت نقدی پرداخت صورتحساب و … را به مشتریان ارائه می دهند . دراین فناوری هزینه ارائه خدمات بانکی 75%  کاهش یافته و به سپرده گذاران به صورت 24 ساعته خدمات ارائه می گردد ( پورپرتوی،1382، ص18).

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

لینک متن کامل این پایان نامه با فرمت ورد

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

لینک متن کامل این پایان نامه با فرمت ورد