تمامی خدماتی که از طریق بانکداری همراه ارائه می شوند در کانال های بانکداری الکترونیک و از طریق شبکه های ارتباط ثابت نیز ارائه می شودولی وجود چند ویژگی خاص منجر شده می باشد تاارائه همین خدمات از طریق شبکه بی سیم موبایلی مطلوبیت بیشتری برای کاربران ایجاد کند مهمترین ویژگی ها به تبیین زیر می باشد :

ـ عدم محدودیت مکانی : برخلاف بانکداری الکترونیک که فقط ازیک محل ثابت به وسیله یک خط ارتباطی ثابت انجام می گردد بانکداری همراه از هرنقطه که تحت پوشش یک شبکه موبایلی باشد امکان پذیر می باشد.

ـ ضریب نفوذ بالا:  نشانه ای از سازگاری سریع این ابزار با فرهنگ جوامع مختلف می باشد و لذا ارائه یک خدمت جدید دراین شبکه پتانسیل رشد و هم احتمال موفقیت بالاتری دارد.

ـ  کاملا شخصی بودن : بر خلاف رایانه ها که گاهی اوقات به صورت مشترک بهره گیری می شوند ابزارهای موبایلی کاملا جنبه شخصی داشته و فقط توسط یک نفر بهره گیری می گردد .

ـ همراه همیشگی افراد : اکثر مردم عادت دارند که ابزارهای موبایلی به خصوص تلفن های همراه همیشه همراه خود داشته باشند به همین سبب از وجود امکانات اضافی برروی آن استقبال بیشتری میکنند .

*در کنار همه این عوامل مثبت ، چند عامل منفی وجوددارد مانع تفوق کامل بانکداری همراه بر نوع الکترونیکی آن گشته می باشد مهمترین این موانع عبارتند از :

ـ عدم کارایی مناسب صفحه کلید و نمایش ، ـ عدم پوشش مناسب شبکه و امکان قطع شدن پیاپی

،سرعت پایین انتقال اطلاعات وهزینه بالاتری برای کاربر

البته شایان به ذکر می باشد که موانع مذکور با پیشرفت های فنی سریع در حال بر طرف شدن هستند و آینده پر باری را برای بانکداری همراه نوید  میدهد ( کهزادی 1382 )

2ـ 2ـ6ـ فن اوری های مورد بهره گیری در بانکداری همراه

شما می توانید مطالب مشابه این مطلب را با جستجو در همین سایت بخوانید

خدمات بانکی قابل ارائه ازطریق تلفن همراه اکثرا مبتنی بر دو فن آوری پیام کوتاه (SMS ) قابلیت اتصال به اینترنت می باشد.

1ـ سیستم پیام کوتاه  پیامک یا (SMS )

در سال 1992 برای اولین بار پیام کوتاه ارسال گردید این فناوری در مدت کوتاهی توانست جایگاه خودرا درمیان کاربران باز کند  ونکته جالب توجه آسیایی ها بزرگ ترین بهره گیری کنندگان ازسیستم پیام کوتاه هستند .

این فن آوری در ایران از سال 1382 راه اندازی گردید و به خاطر مزایای آن مانند سایر کشورهای دنیا به زودی در تبلیغات و ارائه خدمات خود به بهره گیری از این فن آوری روی اورده اند ( مسگر ها ، 1385)

میتوان امکان نظاره تر از حساب توسط مشتری از طریق دریافت پیام کوتاه توسط بانک عامل را نام برد که روی صفحه تلفن همراه مشتری قابل نظاره می باشد .

 متن فوق بخش هایی از این پایان نامه بود

لینک متن کامل این پایان نامه با فرمت ورد

دسته بندی : پایان نامه